Jacka gjord på återvunna festivalflaskor ska få unga att panta

För att öka medvetenheten hos ungdomar kring vikten av att panta samarbetar Norrlands Ljus Alkoholfri, Cheap Monday och Way Out West i återvinningsprojektet Not Wasted. Resultatet blir en jacka – gjord av återvunnen PET plockad från marken och insamlad på Way Out West.

Enligt statistik från Returpack var 2017 ett rekordår för återvinning i Sverige. 1 850 miljoner förpackningar pantades vilket motsvarar 85% av alla burkar och PET-flaskor. Trots detta är unga fortfarande en grupp som sticker ut och ofta väljer att slänga sin burk eller flaska istället för att panta den. För att nå ut till ungdomarna tas en designjacka fram, gjord på återvunna plastflaskor uppsamlade under Way Out West.

– Norrlands Ljus Alkoholfri Ekologisk har hållbarhet i fokus. Den är bryggd på 100 procent ekologiska ingredienser och vi återanvänder restprodukter från bryggprocessen som biobränsle i bryggeriet. Vi har också ett ansvar för vad som händer med flaskorna och burkarna när de har druckits upp, och se till att så stor andel som möjligt återvinns. Vi hoppas att detta projekt kan visa på positiva effekter av återvinning, hur man kan återanvända material till nya produkter, säger Anna Lidström, hållbarhetschef på Spendrups.

Jackan som tas fram i ett exemplar designas av Cheap Monday och produceras i Sverige. Lansering sker i början av 2019, projektet resulterar även i en kort dokumentärfilm som har premiär i samband med lanseringen av jackan.

– På Cheap Monday har vi haft hållbarhet i fokus i flera säsonger, från och med AW18 är alla våra kollektioner märkta ”Sustainable”. Vi känner oss stolta över att få ta fram denna unika showpiece som står för våra, och våra samarbetspartners gemensamma förhållningssätt till återvinning och hållbarhet, säger Rocky af Ekenstam Brennicke, Marketing Director på Cheap Monday.

Under festivalen samlar en grupp på cirka 30 personer in PET-flaskor som slängts på marken. På festivalområdet finns ett Not Wasted-tält där besökare kan få mer information om vikten av återvinning.

– Way Out West är ISO 20121 certifierad, en hållbarhetscertifiering som gör att vi svarar mot bestämda sociala, ekologiska och ekonomiska krav. Vi arbetar löpande med opinionsbildning och utnyttjar vår plattform för att lyfta upp relevanta frågor. Not Wasted uppmanar till samtal och har stor potential att nå de ungdomar som inte pantar, säger Peter Björklund, Marketing Partnership Manager på på Luger.