Sarah Dawn Finer ger nytt liv till ikoniska Blossa-låten

”B-L-O-S-S-A, glöggen heter Blossa”, är en sångrad många väl känner igen. Det var julen 1993 som den klassiska jingeln föddes, i Blossas allra första reklamfilm. Sedan dess har den nått statusen av en julklassiker och nynnats på av otaliga svenskar under vinterhalvåren – både frivilligt och ofrivilligt. Sedan 2018 har jingeln dock ansetts vara begraven för gott. Nu får melodin åter liv i och med att Sarah Dawn Finer släpper en nytolkning av den 29 år gamla originalversionen. Sarah själv kallar den för en julig “gospel-soul-pop-version”.


Glöggen heter Blossa med Sarah Dawn Finer går nu att höra på Spotify. Sarah blir dessutom ansikte utåt för Blossa och dyker upp i ett gäng humoristiska filmer tillsammans med låten nya låten, se nya filmerna här! Bilder från samarbetet kan man hitta här. Nedan har vi samlat lite fun facts om jingelns historia och om Sarahs tolkning.

 – Känslorna vi ville förmedla när vi gjorde vår tolkning var passion, glädje och värme. Det var en rolig utmaning att få göra något helt nytt med jingeln, samtidigt som vi fick till ett slut där man känner igen den gamla klassiska melodin. Vem vet, kanske kommer man gå och sjunga på denna version nästa gång man är på glögghumör, säger Sarah Dawn Finer.

B-L-O-S-S-A-jingelns historia:

  1. 1993, när Blossas allra första reklamfilm skulle produceras, tog reklambyrån verkligen vara på den beskrivande meningen ”Glöggen heter Blossa”. Tillsammans med filmen föddes jingeln ”B-L-O-S-S-A, glöggen heter Blossa”.
  2. Under resten av 90-talet fortsätter man med TV-reklamkonceptet, där vi fick besöka ett träningsläger för tomtar. Hjälten blev dock, som vi vet, den trallvänliga melodin som tomtarna gnolade på. Originalfilmen går att hitta på YouTube om man söker på Blossa reklam 90-tal.
  3. I början av 2000-talet har jingeln minst sagt hunnit sätta sig hos det svenska folket. Tomtelägret har försvunnit men på TV- och i radioreklam fortsätter den nu klassiska melodin traditionsenligt höras inför varje jul, från stämmorna av en manskör.
  4. Julen 2012 blir jingeln muntrare än någonsin då Blossa släpper sina första (och enda) animerade reklamfilmer, om en sagolik glöggverkstad. De efterföljande åren experimenterar Blossa med nya koncept för sina filmer, och även om jingeln hörs så får den ta allt mindre utrymme.
  5. 2018 ryktas det om att den klassiska jingeln är begravd för gott. Blossa släpper istället en ny vinjett tillsammans med Miss Li – en vinterversion av “Den blomstertid nu kommer”. Den nya låten “Den vintertid nu kommer” blir en ny slags vinterklassiker och har idag spelats nästan 15 miljoner gånger på Spotify.
  6. I november 2022 väcks den 29-åriga jingeln åter till liv och blir mer melodisk än någonsin med hjälp av Sarah Dawn Finer, som omtolkar låten och släpper en julig “gospel-soul-pop-version”. Utöver att ha gått in i studion och gjort en ny tolkning av klassikern dyker Sarah och den nya låten även upp i Blossa alkoholfris kampanj “Kom i stämning med Blossa”. Här får vi se henne i en serie humoristiska filmer komma i stämning och göra sig redo för att uppträda med sin nya glöggdänga.