Viña Maipo – 20 år i Sverige

Det är nu 20 år sedan den första Viña Maipo-flaskan tog plats på Systembolagets hyllor.


Det är nu 20 år sedan den första Viña Maipo-flaskan tog plats på Systembolagets hyllor. Att vinerna fortfarande är en försäljningssuccé visar att hög och jämn kvalitet vinner i det långa loppet. Samtidigt förändras tiderna och smaken och därför tillkommer det löpande nya Viña Maipo-produkter för svenskarna att upptäcka.

Året är 1996…
– Eva Dahlgren och Efva Attling ingår registrerat partnerskap.
– Pernilla Wiberg och Annika Sörenstam skördar idrottsliga framgångar.
– Det klonade fåret Dolly föds.
– Alanis Morisette toppar listorna med Ironic.
– Viña Maipo Cabernet Sauvignon lanseras i Sverige.

Allt sedan dess har Viña Maipo Cabernet Sauvignon varit en återkommande gäst vid de svenska middagsborden. Den mjuka och bäriga stilen passar till det mesta och gillas av de flesta. Vinet finns på hel- och halvflaska samt på 3 liters bag-in-box. Bag-in-boxen belönades med både Best Value och bronsmedalj vid årets Vinordic Wine Challenge.
37,5 cl flaska, 35 kr, art.nr. 16510-02
75 cl flaska, 58 kr, art.nr. 16510-01
300 cl bag-in-box, 187 kr, art.nr. 16510-08

Sist in i familjen är Viña Maipo Sauvignon Blanc bag-in-box, som lanserades i juni i år. Ett friskt och fruktigt vitt vin som passar lika bra att avnjutas som aperitif som till lättare fisk- eller skaldjursrätter.
300 cl bag-in-box, 150 kr, art.nr. 2931-08

Prova även det lite kryddigare och mustigare rödvinet, gjort på Chiles nationaldruva Carmenère (art.nr 6685) eller det klassiska chardonnayvinet som finns på både hel- och halvflaska (art.nr. 6671). Om Viña Maipo Chardonnay skrev Bengt-Göran Kronstam så här i SvD:

”Utmärkt budgetvin till stekt fisk, fredagsräkorna eller som aptitlig väckarklocka före maten. Generös, sötsaftigt fullmatad och välgjord, ärlig smak (…) ett fynd för den tunna plånboken och dem som gillar fruktgenerösa, mjuka vitviner.” Betyg: 6/6

  • Nu ser vi fram emot kommande 20 år med goda middagar, högtider och fester. Framtiden får utvisa om svenskarna fortfarande ägnar sig åt ”fredagsmys” om 20 år. Hur som helst är vi övertygade om att goda och prisvärda viner aldrig går ur tiden. Håll utkik efter nya lanseringar från Viña Maipo, berättar Emelie Pehrsson, Brand Manager.