Dark Horse lanserar roséburk på svenska marknaden

Med sommaren runt hörnet släpps ett nytt rosévin på den svenska marknaden. Vinproducenten Dark Horse ligger bakom det senaste tillskottet till svenskarnas roséutbud, som denna gång lanseras i form av en burk.


Sommarens nya rosé stavas Dark Horse och släpps på burk den 1 juni. Dark Horse har gjort sig ett rykte för att leverera viner i hög klass till ett bra pris. Med en blandning gjord främst på druvorna Grenache och Barbera har vinet en rik fruktsmak.

– Vi är glada att kunna presentera ett kvalitetsrosé för svenskarna, som är riktiga finsmakare vad gäller dryck i allmänhet och rosévin i synnerhet. Dark Horse använder en framställningsteknik som är unik för viner i den här prisklassen. Därför lyckas de gång på gång med att överraska sina konsumenter på ett positivt sätt, säger Michael Mobach, produktchef på Spring Wine and Spirits.

Bakom varumärket står vinmakaren Beth Liston som gjorde entré i vinbranschen redan som 21-åring. Hennes vision för varumärket är att leverera viner som överträffar förväntningar kring kvalitet, design och pris. För att lyckas med detta blandar Dark Horse vinmakare traditionella metoder med nya innovativa metoder, vilket vanligtvis är förknippat med framställningen av premiumviner.

Dark Horse Rosé (burk) släpps på Systembolaget och kommer att finnas i 370 butiker från och med den 1 juni. Priset ligger på 59 kronor exklusive pant (1 kr), för 375 ml burk. Dark Horse finns även på 750 ml flaska Zinfandel i det fasta sortimentet.

Dark Horse Rosé (burk)
Ursprung: USA (Kalifornien)
Producent: Dark Horse
Druvor: Grenache, Barbera, Pinot Grigio, Tempranillo, Zinfandel
Alkoholhalt: 12,5%
Sockerhalt: 1 (gr/l)
Artikelnummer: 243615
Pris: 59 kr (tillkommer pant 1 kr), 375 ml burk
Distribution: Systembolaget