I sommar genomför Carlsberg-koncernen en testlansering med Carlsberg-öl i den biobaserade och helt återvinningsbara ölflaskan Fibre Bottle till utvalda konsumenter och intressenter i västra Europa. Carlsberg Sverige har tagit emot drygt 200 flaskor som ska användas i samband med Almedalsveckan och vid andra unika hållbarhetsevenemang.
Den senaste prototypen av den biobaserade flaskan, har inte bara lägre koldioxidutsläpp än en konventionell ölflaska av engångsglas, utan ölet i sig är också mer klimatsmart än en konventionell Carlsberg-öl. Ölet är bryggt med ekologisk kornmalt som har odlats med hållbara och så kallade generativa jordbruksmetoder vilket minskar dess klimatpåverkan.
Fibre Bottle kommer att testlanseras exklusivt i Danmark, Finland, Norge, Sverige, Frankrike, Tyskland, Polen och UK.
– Vi är riktigt glada över att vi har fått ta del av denna unika testproduktion som visar utvecklingen av Fibre Bottle. Nu har vi den senaste prototypen i vår hand, den är både biobaserad och återvinningsbar. Dessutom innehåller den öl som är producerad av ekologisk och hållbar kornmalt. Nu kan vi dela den med några av våra viktiga intressenter och fortsätta dialogen kring hållbar förpackningsinnovation tillsammans och faktiskt få ett prov på hur framtidens ölflaska kan komma att se ut, säger Anna Anderberg, Hållbarhetschef Carlsberg Sverige.
Den mest signifikanta innovationen med Fibre Bottle i det här utförandet är den växtbaserade inre barriären av PEF-polymerer. PEF är tillverkat av naturliga råvaror från växtriket, som skyddar ölets smak och kolsyra, och som kan hanteras i befintliga återvinningssystem.
Utöver att matcha kvalitet och färskhet hos en traditionell Carlsberg-öl, är brygden i Fibre Bottle gjord av kornmalt som odlats med hållbara odlingsmetoder som tar bort kol från luften på ett naturligt sätt. Dessutom förbättrar de regenerativa odlingsmetoderna markens jordhälsa och jordbruksmarkens biologiska mångfald – allt detta bidrar till att skapa en bättre brygd som passar väl ihop med den senaste designen för en bättre ölflaska.
Carlsbergs vision är att Fibre Bottle ska ha 80 procent lägre koldioxidutsläpp än dagens engångsglasflaskor. Det betyder att det ska gå fem Fibre Bottle på varje engångsglasflaska, för samma koldioxidavtryck. Efter produktprovning och insamling av feedback på de åtta marknaderna kommer Carlsberg att ytterligare förbättra designen och fortsätta arbeta tillsammans med experter och partners inom Paper Bottle Community med ambitionen att göra dessa flaskor kommersiellt tillgängliga över tid.
Läs mer på: www.okorkat.se