Försäljningen av vin på burk ökar både i och utanför Sverige och i takt med ökat utbud från producenter som ser ofantliga fördelar med förpackningen förbättras kvalitén på vinet. Den färska nyheten Camp Sparkling kommer i en burk bestående av återvunnet material som pantas i närmaste butik.
Producenten bakom vinet, Maison Idiart, jäser druvorna med naturlig jäst för att vinet ska spegla sitt ursprung. Därefter tillsätts en mängd kolsyra för att tillföra extra fräschör. Burken har en nymodig och tilltalande utsida. Den himmelsblå bakgrunden och den röda bilen, i kombination med den vita texten och boulekloten gör att den andas Frankrike i all sin prakt. Fördelarna med förpackningen i jämförelse med glasflaskan är många. Den går inte sönder lika lätt, väger mindre och är lättare att packa. Dessutom släpper den inte in ljus vilket medför att vinet bevarar sina egenskaper. Utöver detta går burken snabbt att kyla samt är enkel att ta med vilket gör att man kan avnjuta ett glas bubbel var helst man önskar. ”Prêt à porter” signalerar att drycken är redo att konsumeras utan krusiduller förslagsvis väl kylt och upphällt i ett valfritt glas för mousserande viner. Det passar perfekt till salladen och ostbrickan och inte minst i ensamt majestät till minglet efter en boulematch.
Att kunna erbjuda ett gott bubbel i en klimatsmart burk känns både inspirerande och modernt då visionen är en dryckesbransch utan klimatpåverkan. Förpackningen med sin praktiska volym à 200 ml går dessutom snabbt att kyla och är praktisk när man endast vill dricka ett glas, säger Anna Rönnlund, Brand Manager Wine Brands på Anora.
Camp Sparkling har precis lanserats och är en nyhet i Systembolagets samtliga butiker. För mer information, kontakta Anna Rönnlund, på Anora via mejl: anna.ronnlund@anora.com
CAMP Sparkling
Artikelnr: 2814
Ursprung; Frankrike
Volym: 200 ml
Alkoholhalt: 11,5 %
Pris:33 kr +1 kr pant