– Allt började vid ett julbord där jag funderade på vad jag skulle dricka till maten, berättar Nina Hagman, Marknads- & Innovationschef på Herrljunga Drycker AB.
– Vin känns helt fel till sill och revben, och julöl är inte min grej. Jag har länge saknat en god, mustig vuxendryck med tydlig julkänsla – något som fungerar både till julbordet och på egen hand. Jag älskar julmust, men vill också kunna skåla vuxet, fortsätter Nina.
– Som Innovationschef på ett dryckesföretag hade jag egentligen ingen ursäkt. Jag samlade mitt team av experter och vi kastade oss in i jakten på den första alkoholstarka julmusten. Det blev ett äventyr med fler smaktester än jag kan räkna – många riktigt hemska. Men när vi till slut nådde fram, kändes det faktiskt som julafton.
– Vi tror så starkt på konceptet att vi valde att utveckla två varianter: en “mellanmust” som alla kan hitta i sin vanliga mataffär, och en starkare version med lite extra krut som finns både på Systembolaget och på krogarnas julbord. Responsen har varit överväldigande – alla säger samma sak: ”Varför har ingen gjort det här tidigare?”
– Att dagligvarukedjorna nu har valt att ta in mellanmusten känns som en seger i sig. Och med starkmusten som komplement är jag övertygad om att vi är på väg att skriva om julbordets historia, avslutar Nina med ett leende.
Mellanmust 2,2% – 33 cl burk
En klassisk julmust i modern tappning.
Finns för konsument på ICA, Coop, Hemköp, Tempo & Citygross samt på bl a Privab för servicebutiker och gatuköken. Tillgänglig från 1 september. Rek. pris 16,90 kr.
Starkmust 4,5% – 33 cl burk (Art.nr: 89097, 22,90 kr säljs i 6-pack) och 33 cl glasflaska (Art.nr: ännu inte publicerat, 24,90 kr säljs i 24-pack)
Finns för konsument på Systembolaget och restaurangerna köper via sina grossister Menigo, Svensk Cater och Martin & Servera. Tillgänglig från 1 oktober.
För mer info om julmusterna och Spirit of Swedens hela sortiment besök www.spiritofsweden.com
