AKTUELLT:
Högsta betyg till Tareq Taylors tyska riesling!
100 % grön produktserie när Pinnvinet-boxen blir ekologisk
Scarlett Dark – härligt generöst rött från Spanien
To The Nines – högt betyg till spännande...
En god jul från Tegnér & Son
Krämig potatisgnocchi med rödgul trumpetsvamp, kalkon, spenat, Appenzeller...
Trots skenande priser – svenskar slänger mat för...
Teriyakipenslad & serranolindad torskrygg, heta ramennudlar & klassisk...
POSE Sparkling Brut Blanc de Blancs – fyndmässigt...
Blossa 2023 – här är årets smak
Boxtoppen
  • BOXVINER
  • FLASKVINER
  • Tidningen Boxtoppen
Hem / Låt den gula etiketten leda vägen

Låt den gula etiketten leda vägen

av Boxtoppen februari 18, 2019
februari 18, 2019
86

Wolfgang Blass föddes 1934 i Tyskland. Till hans föräldrar stora förtret hoppade Wolf av skolan som 15-åring och ville göra något annat. Hans föräldrar gav honom ett val, antingen tillbaka till skolbänken eller tre år som lärling inom vinmakning. Wolf valde det senare och efter att ha studerat olika champagnemetoder i Frankrike och vinifiering i England flyttade han till Barossa Valley 1961. Europa var inte tillräckligt stort för Wolfgang Blass. Bara fem år senare, vid 32 års ålder, etablerade han Wolf Blass Wines och samma årgång, 1966, blev den första årgången i vinserien Yellow Label.

Wolf Blass Yellow Label är idag vinhusets hjärta och står för klassiska, druvtypiska australiensiska viner i en lättillgänglig stil. När Wolfgang Blass emigrerade till Australien på 60-talet var de flesta etiketter vita med svart tryck. Den tidens australiensare var fortfarande i stor utsträckning öldrickare och etiketter med druvsorter och vinregioner sa dem inte så mycket. Wolf tog saken i egna händer och lanserade enfärgade etiketter i klargult för att sticka ut på hyllan och få konsumenterna att minnas vad de hade druckit när det var dags att handla igen. Wolf Blass har fortsatt på det spåret och under årens lopp har vinhuset lanserat flera olika vinserier med etiketter i färg, som till exempel Red, Gold, Silver och anrika Black label. Etiketternas färg visar vinernas olika karaktär och stil.

Wolf Blass Yellow Label är alltid fruktiga endruvsviner från South Australia och fokus ligger på att årgång efter årgång ska hålla samma kvalité och stil. Ledorden för vinhuset är: ”Quality, character and consistency” och för Yellow Label med 40 år i bagaget är det av största vikt.

-Mitt största fokus ligger på våra kommersiella viner, att få till samma smak och karaktär konsekvent år efter år är det viktigaste. Jag lägger troligtvis mer tid på Yellow Label än på vår toppviner, berättar Chris Hatcher, chefsvinmakare på Wolf Blass.

Etiketten lyser lika gult idag som för 40 år sedan, designen är klar och inget man planerar förändra. Istället läggs tiden och koncentrationen på att hitta de bästa druvorna och skapa samma vin som årgången innan och årgången från 1966.

Wolf Blass Yellow Label Sauvignon Blanc 2018
Alkohol: 12,5 % | Artikelnr: 6145-01 | Pris 79 kr.

Tidigare artiklar
Nyhet: Löfbergs ICE Coffee Oat
Nästa artikel
Ghost släpper Juniper Gin

LIKNANDE ARTIKLAR

100 % grön produktserie när Pinnvinet-boxen blir ekologisk

En god jul från Tegnér & Son

Trots skenande priser – svenskar slänger mat för...

Blossa 2023 – här är årets smak

Karins Veranda – en nyhet

Relax Rieseling lanseras på magnumflaska 11 september

Sämre tider påverkar våra köpvanor

Nå årgång på fasta hyllan – LealeTerre Siciliane...

MASIA Cava Reserva Brut

Rio Maggio – Fast lansering i samtliga systembolagets...

FLER RECEPT

  • Pankofriterade blåmusslor, Portabella, svartkål & en kräm på blomkål & jordärtskocka

  • Sushi på lättrökt salmalax, wasabimajonnäs, sriracha & rostad lök möter charmant grüner veltliner

  • Smörstekt rågbröd toppat med avokado, sobrasada & bladpersilja i härligt möte med Karl Fredriks Rosé!

  • Långbakad fläskkarré, rostade rotfrukter, såsreduktion & italiensk generositet i glasen

  • Lamminnerfilé, primörer, vit bönkräm & sicilianskt rött i glasen

ARTIKLAR

  • 100 % grön produktserie när Pinnvinet-boxen blir ekologisk

  • En god jul från Tegnér & Son

  • Trots skenande priser – svenskar slänger mat för nära 800 kr varje månad

  • Blossa 2023 – här är årets smak

  • Karins Veranda – en nyhet

Kontakta Boxtoppen

  • - Maila oss på info(at)boxtoppen.se
  • - Annonsering: christoffer(at)boxtoppen.se
  • - Webbmaster: Tecken 1 AB
  • Copyright 2014-2023.

Populär läsning just nu

  • 1

    Scarlett Dark – härligt generöst rött från Spanien

    september 20, 2023
  • 2

    To The Nines – högt betyg till spännande rödvinsnyhet från en av Portugals främsta!

    september 19, 2023
  • 3

    100 % grön produktserie när Pinnvinet-boxen blir ekologisk

    september 21, 2023

Om Boxtoppen

Idén med Boxtoppen är att sprida kunskap om vin i allmänhet och boxviner i synnerhet på ett lättbegripligt och trevligt sätt till alla som har ett vinintresse. Oavsett om du är aktiv munskänk och provat vin i 50 år eller är en yngre konsument med ett nyligen väckt intresse för vin kommer det finnas spännande läsning om aktuella lanseringar och gamla trotjänare.

@2019 - All Right Reserved. Designed and Developed by PenciDesign

Boxtoppen
  • BOXVINER
  • FLASKVINER
  • Tidningen Boxtoppen
Boxtoppen
  • BOXVINER
  • FLASKVINER
  • Tidningen Boxtoppen
@2019 - All Right Reserved. Designed and Developed by PenciDesign

LÄS OCKSÅx

Jaume Serra Tulip Cava – bubbel och...

Storsäljare i Sverige nu på Bag in...

Långsamt tillagad ört-, citron- & vitlökskryddad karré...