En av fyra svenskar har tagit en vit månad

En av fyra svenskar (25 procent) har tagit en vit månad minst en gång under de senaste två åren. Den främsta anledningen till att helt avstå alkohol under en period är att man vill vara mer hälsosam. Det visar Sifoundersökningen ”Dryckeskollen” som är genomförd på uppdrag av Carlsberg Sverige.


Under januari ska många nyårslöften infrias och en januarimånad utan alkohol har numera blivit ett internationellt fenomen som går under epitetet ”Dry January”. Enligt en nyligen genomförd Sifoundersökning har hela 25 procent av svenskarna, lika många kvinnor som män, tagit minst en vit månad under de senaste två åren. I åldersgruppen 20 till 29 år är det flest (30 procent) som har haft en alkoholfri period, motsvarande siffra för 65 till 79-åringarna är 20 procent.

De vanligaste anledningarna till att ta en vit månad bland dem som ingick i undersökningen var:
1. ”Jag ville vara mer hälsosam”
2. ”Jag ville komma i form”
3. ”Jag ansåg att jag drack för mycket”
4. ”Jag ville se om jag klarade att helt avstå alkohol under en månad”
5. ”Jag ville spara pengar”

Bland dem som inte hade provat en alkoholfri månad var det betydligt fler kvinnor (66 procent) än män (48 procent) som kunde tänka sig att göra det.

Alkoholfri öl blir allt mer populärt
Undersökningen visar också att alkoholfri öl är det mest populära alkoholfria alternativet: 34 procent av de som deltog i undersökningen föredrog alkoholfri öl, 21 procent föredrog helst alkoholfri cider, 9 procent svarade alkoholfria drinkar och endast 4 procent föredrog alkoholfritt vin.

Carlsberg Sverige började sälja Carlsberg Alcohol Free redan 2006. På den tiden gick det bara att få tag på alkoholfri öl på Systembolaget. Drygt tio år senare har konsumtionen av alkoholfri öl ökat markant bland hela befolkningen.

– Förra året drack svenskarna nästan 15 miljoner liter alkoholfri öl, vilket är en ökning på 420 procent sedan 2013. Och om vi bara jämför januariförsäljning 2018 med samma månad 2017 så var ökningen hela 52 procent, säger Henric Byström, Kommunikationschef på Carlsberg Sverige.

Fakta om Dryckeskollen
Undersökningen genomfördes av Sifo under perioden 16 till 21 januari 2019 på uppdrag av Carlsberg Sverige. Totalt ingick 1 594 personer i åldern 20 till 79 år i undersökningen.

Lokala skillnader
• Vit månad är mest populärt i Värmland, Dalarna och Gävleborg (30 % mot 25 % för hela landet)
• Vit månad är minst populärt i Malmö (19 % mot 25 % för hela landet)
• Smålänningar tar en vit månad för att spara pengar (17 % mot 4 % för alla som deltog i undersökningen)
• Norra Sverige har störst andel invånare som inte dricker alkohol överhuvudtaget (25 % mot 16 % för riket)
• Malmöborna är mest förtjusta i alkoholfri öl (43 % mot 34 % för alla som deltog i undersökningen)