Freixenet satsar på ekologiska mousserande viner

Freixenets välkända mousserande viner Cordon Negro Brut och Freixenet Prosecco D.O.C är nu ekologiska. En lansering för att möta svenska konsumenters ökade efterfrågan på ekologiska produkter. Freixenet producerar årligen cirka 200 miljoner flaskor, varav cirka 1 miljon exporteras till Sverige.


Freixenet är en av världens största producent av mousserande viner. Nu blir två av varumärkets produkter ekologiska, Cordon Negro Brut och den italienska proseccon Freixenet Prosecco D.O.C. Sedan lanseringen 1986 har Cordon Negro Brut varit en favorit hos svenska konsumenter. Den eleganta svarta flaskan nylanseras med samma smak som alltid. Kristallflaskan Freixenet Prosecco D.O.C i exklusiv design har en fruktig smak med inslag av päron, honungsmelon, gröna äpplen och citrus. I samband med lanseringen tillägger de båda produkterna Organic i produktnamnen för att tydligare kommunicera innehållet.

– Vi ser att utbudet av ekologiska viner vuxit i samband med att konsumenters medvetenhet kring ekologiska produkter ökat. En påtaglig trend är att dagens konsumenter söker sig allt mer till ekologiska alternativ och vi på Freixenet vill självklart möta detta. Våra produkter har funnits länge på den svenska marknaden och vi är otroligt glada att äntligen kunna erbjuda Cordon Negro Brut Organic och Freixenet Prosecco D.O.C Organic, säger Bita Vesali, marknadschef på Henkell Freixenet  Sweden AB.

Freixenet producerar årligen cirka 200 miljoner flaskor, varav cirka 1 miljon av dessa exporteras till Sverige.

Freixenets ekologiska produktion och tillverkning uppfyller strikta EU regler vilket säkerställer produkternas kvalité. För att en odling ska certifieras som ekologisk så måste vingården ställa om odlingen och genomgå en konverteringsperiod på tre år med krav som kontrollerat användandet av kemiska bekämpningsmedel.

Freixenet Cordon Negro Brut Organic (art 7738, alkoholhalt 11,5 %, pris 89 kr)
Freixenet Prosecco D.O.C Organic  (art 77774, alkoholhalt 11 %, pris 99 kr)