Digitaliseringen har förändrat vårt konsumentbeteendeoch näthandeln växer för varje dag som går. Detta märks tydligt för handeln av viner online, som har ökat i popularitet rejält under de senaste åren. Bekvämligheten med leveranser till dörren, flexibiliteten med att kunna handla de tider som passar ochett stort varierat utbud hos ett ökat antal seriösa aktörer för webbviner, är några av de främsta anledningarna. Under 2019, tror The Wine Companys expert att vinindustrin kommer att göra ytterligare investeringar i e-handeln och att konsumenterna kan vänta ett än mer smidigt och lättillgängligt sätt att beställa vin online.
Andra trender att hålla koll på under 2019 ärinom miljö och hälsa. Som en följd av den stora hälsotrenden har också intresset för alkoholfria viner och viner med lägre alkoholhalt ökat, något som kommer att bli allt vanligare under 2019 enligt The Wine Company.
På temat miljö är naturviner något som kan antas komma ännu starkare under 2019. Ett land att hålla extra koll på är Österrike. Många österrikiska vinproducenter arbetar nämligen hårt med hållbarhet och har länge satsat på kvalitet och biodynamisk odling.
– Efterfrågan för vin från mindre länder har börjat dyka upp, såsom Kroatien, Georgien och Grekland. De har alla en lång historia av vintillverkning, men har inte haft lika hög status som klassiska vindistrikt i Frankrike och Italien, säger Linda Sorby, Marketing Manager på The Wine Company.
Under de senaste åren har intresset för att besöka vinbarer ökat och under 2018 bjöd den svenska restaurangbranschen på en rad intressanta tillskott. GrusGrus i Stockholm, Julie i Malmö och Bar La Lune i Göteborg är bara några exempel och allt tyder på att vi har fler spännande öppningar att se fram emot under 2019.