En fin etikett ökar vinförsäljningen

Vad är det som avgör att slutkonsumenten väljer en flaska vin över en annan? Vad är det som avgör att en återförsäljare väljer ett parti vin över en annan? Flera variabler inverkar på beslutsprocessen, och ju mer insatt köparen är desto större roll spelar druvan, årgången och producenten. Det är dock lätt att glömma bort hur viktig etikettens design kan vara för köpet. Det är insidan som räknas, men utsidan skvallrar om insidan. Därför är etikettens design många gånger avgörande.


Artikeln är i samarbete med Onlineprinters

Att utseendet spelar roll kommer inte som en nyhet för någon. Som med alla slags köp, vet du som återförsäljare, inköpare eller producent att människor inte enbart går efter smak och doft, utan även efter åsynen. I synnerhet om det som finns innanför förpackningen ännu inte avsmakats. Detta kommer till uttryck även när vi ska bestämma oss för vilka vinflaskor vi vill ställa upp på kundhyllan eller, om kunderna i butiken sedermera kommer lägga produkten i kundkorgen. Om flaskan och etiketten faller köpare i smaken finns det större chans att man blir nyfiken på det som räknas — insidan.

En professionell vinkännare kan se bortom etiketten. Det måste hen göra. Hen har inte råd att låta en dåligt utformad etikett skugga en fantastisk god och välproducerad produkt. Men det betyder inte att etiketten till flaskan inte ger sig tillkänna. Även en duktig vinkännare kan känna att det är lite synd att ställa upp vinflaskor med en illa utformad etikett på exempelvis ett väldukat bord på en bröllopsfest, eller på det vackert inredda hotellet eller restaurangen.  För den som vill jämna ut oddsen finns det en lösning på utmaningen, och det är att designa sina egna vinetiketter.

Etiketten: Den enskilt viktigaste faktorn vid ett köp

Som vinproducent kan det vara lätt att glömma att inköparen kan vara som slutkonsumenten på Systembolaget. En iögonfallande design kan göra hela skillnaden för slutkonsumenten som inte bestämt sig i förväg. En inköpare kan inte vara lika impulsiv, utan måste ta andra aspekter i beräknande innan ett stort parti med vinflaskor köps. Men även inköparen är en människa som blir mer välvilligt inställd till en flaska som är vacker, i synnerhet om valet står mellan två snarlika produkter. Då kan etiketten bli lika avslagsgörande som för slutkonsumenten.

För den sistnämnda kategorin av konsumenter är etikettens formgivning nämligen den enskilt viktigaste faktorn vid ett köp. Innan man vet hur vinet smakar, vill säga.

Allt är tillåtet

En vinetikett ska ge viktig och nödvändig information som namn, alkoholproducent, druvsort, ursprungsland. Men när det gäller design och motiv är möjligheterna till variation obegränsade. Och idag är nästan allting tillåtet.

Det sistnämnda har lett till en ökad konkurrens på området. Kreativiteten når många gånger oanade höjder, med skalliga gubbar, cirkuselefanter och barn som leker. Det är tydligt att många producenter anstränger sig för att sticka ut i mängden. För att uppnå denna “utstickar-effekt” tänker vinproducenter på sådant som kan bli en “meme”, eller något som människor börjar prata om som “elefantvinet” eller “pojkvinet”, eller något liknande. En etikett är således en möjlighet att bli en snackis, vilket kan öka försäljningen oavsett vinets kvalitet.

Att ge rätt intryck

För mycket design kan dock straffa sig. En överlastad etikett kan ge intrycket av att vinet är billigt. Men en allt för minimalistisk formgivning är heller inte bra alla gånger, det kan få den att kännas mindre festlig, vilket gör att produkten blir mindre rolig att köpa som present.

Det är framförallt i prissegmentet runt hundralappen där utbudet är mycket stort som det gäller att utmärka sig. Duktiga vinkännare och handlar delvis på andra premisser. De stora etablerade och dyra producenterna jobbar också med sina etiketter på ett annat sätt än dem som lönar sig för det ovannämnda lägre prissegmenten. De dyra producenterna arbetar ofta med klassiska etiketter med mycket berättelser bakom, eller mer klassiskt eleganta etiketter; tänk skrivstil och upphöjd text.