X marks the spot: Den 1 juni lanseras klimatsmarta Pinot Noir-vinet i Systembolagets fasta sortiment. Vinet är ytterligare en lansering från The Grape Collective, ett varumärke från Spring Wine and Spirits som fokuserar på okonstlade samarbeten med vinproducenter runt om i världen. Deras filosofi är att vin ska vara gott, enkelt och ärligt. Artikelnummer: 2432, 119 kronor.

X marks the spot
X Marks the Spot Pinot Noir ingår i en serie från varumärket The Grape Collective från Spring Wine & Spirits, där de tillsammans med utvalda producenter tar fram viner som är goda, enkla och ärliga. Det här vinet är en hyllning till Victoria-regionen i Australien och som namnet antyder märker x:et på flaskan ut dess ursprung.
Pinot noir-druvorna som innehar huvudrollen i detta vin är skördade nattetid för att bevara fräschör och arom. Druvorna har krossats varsamt och har sedan jäst på ståltank samt genomgått en naturlig malolaktisk fermentering. Slutlig blending och filtering skedde innan det färdiga vinet fick vila en tid på ståltank.
Vinet är buteljerat på en klimatsmart PET-flaska. Den är tålig, lätt att bära och kan pantas i handelns vanliga returstationer. En PET-flaska innebär cirka 60 % lägre klimatpåverkan* jämfört med en motsvarande vinflaska i glas, när faktorer som förpackningsmaterial, produktion, re-cycling och transport av material vägts samman.
– Vi tycker det är så roligt att få lansera en PET-flaska i Grape Collective-serien! Särskilt en modern, pigg och fruktig pinot noir, som är allt annat än slätstruken, säger Åsa Rosvall, ansvarig vininköpare och produktutvecklare på Spring Wine & Spirits.
*Update of wine packaging LCA Final report 2018, Alko Oy, Gala Consulting Oy.
Nr: 2432 | 119 kr (exklusive pant 1 kr) | 13 % vol. | 750 ml PET | Sockerhalt 2 g/Liter | FS
Läs mer om The Grape Collective och deras sortiment här.
