Mattjänsten Onlinepizza, Sveriges största förmedlare av restaurangmat, har nu utsett 2018 års favoritpizzerior bland sina 2,000 uppkopplade restauranger. En utmärkelse baserat på årets samtliga beställningar, där man tittat på faktorer som kundomdömen, antal återkommande kunder samt försäljning per invånare.
Favorit bland Onlinepizzas samtliga restauranger 2018 var Nya Flamingo pizzeria i Karlstad, med Nya Emilios pizzeria i Västerås på en andraplats och Södergrillen och pizzeria i Gävle på en tredjeplats.
– Det känns fantastiskt kul att få lyfta fram våra många talangfulla och kompetenta pizzabagarna. Det är de som är Onlinepizzas själ och hjärta och årligen förser våra kunder med god mat, bra service och snabba leveranser. Nu kan vi hylla dem som hyllas bör, säger Philip Eide, marknadschef på Onlinepizza.
Sveriges Bästa Pizzerior 2018:
1. Nya Flamingo pizzeria, Karlstad
2. Nya Emilios pizzeria, Västerås
3. Södergrillen och pizzeria, Gävle
4. Enköpings pizzeria, Enköping
5. Pizzeria Light, Örebro
6. Åkes grill och vedugnspizza, Avesta
7. Pizzeria Sorrento, Motala
8. Food Court G:a Uppsala, Uppsala
9. City pizzeria och restaurang, Gävle
10. Titanic pizzeria, Göteborg
“Vi kämpade hela året”
När Onlinepizzas användare sagt sitt blev det till sist Nya Flamingo pizzeria i Karlstad som tog hem segern bland samtliga uppkopplade pizzerior.
– Vi kämpade hela året och fick äntligen vinna, vilket känns helt underbart! säger Fryad Hamad Amin på Nya Flamingo Pizzeria.
Så här går bedömningen av Sveriges bästa pizzerior till:
Eftersom vi tror att en riktigt bra pizzeria har både en stor andel nöjda återkommande kunder, god försäljning och levererar snabbt på utsatt tid så baseras resultaten till årets vinnande restauranger på algoritmer och data vi har samlat in under året. Datan innehåller stort antal olika parametrar, bland annat popularitetsranking, försäljningsstatistik och kundomdömen. Endast städer och restauranger med tillräckligt underlag redovisas i listningen (till exempel tillräckligt antal beställningar, restauranger, omdömen med mera), berättar Philip Eide, marknadschef på Onlinepizza.