De hetaste vintrenderna 2020 enligt The Wine Company

Nytt decennium, nya trender. I år firar dessutom The Wine Company tio år och i samband med internationella Vindagen den 22 januari listar vinaktörens sommelier Linda Sorby det nya decenniets hetaste vintrender. Bland dessa ser man en ökad näthandel, säsongslöst rosé och Greta Thunberg-effekten.


The Wine Company firar tioårsjubileum i år. Inför det nya tiotalet tipsar nätvinhandlaren om tio starka trender att hålla koll på under 2020. Mycket har hänt under decenniet som gått, även när det kommer till vin. Miljötänket har revolutionerats och numera talas det om att hela kretsloppet ska vara så hållbart som möjligt – såväl ekologiskt som socialt.

– Det som skiljer vinbranschen i dag från tio år tillbaka är att den är mer progressiv. Vi ser att fler kvinnor tar över prominenta vinhus och det finns ett större utrymme för lekfullhet och nytänkande när det kommer till vin. Med nya smakkombinationer och konsumtionsvanor är vi inte lika låsta i gamla regler och traditioner. Samtidigt ökar kundernas efterfrågan på viner som både är ekologiskt och socialt hållbara, säger Linda Sorby, sommelier och marknadschef på The Wine Company.

The Wine Company listar fem starka vintrender:
1. Greta Thunberg-effekten Bland många svenskar är ekologiska och hållbara val en naturlig del av vardagen, i stort som smått. Svenskar efterfrågar en ökad transparens. Detta speglar vilka viner som konsumeras. Vart vinet kommer ifrån, hur vinet framställts och om arbetarna har bra villkor spås ha ännu större betydelse för konsumenten under 2020.

2. #Rosé all year Det finns ingen anledning att vänta in rätt säsong när det gäller goda viner. Rosévinet har fått en självklar plats på vinhyllan och det är lika rätt att avnjuta ett glas rosé under skidsemestern i kyliga februari som i gassande varma juli. Hashtagen #roséallyear har funnits i ett par år men 2020 spås bli året då vinsäsongerna slutas ta på så stort allvar. Rosé spås dessutom bli årets bröllopsdryck.

3. Fler svenskar kommer beställa sitt vin online
Alla vill hitta sätt att effektivisera vardagen på och tack vare smidiga hemleveranser blomstrar e-handeln. Att köpa sitt vin online är både enkelt och smidigt. Dessutom ger det kunder tillgång till exklusiva små partier. Dessa och flera andra goda skäl till att handla online istället för i butik gör att vinhandlare ser 2020 som det år då näthandeln av vin sätter fart på riktigt.

4. Dricka mindre, men bättre En våg av medvetna konsumtionsval spås bre ut sig än mer bland svenskar under 2020. Premiumviner till speciella tillfällen och hälsan är i fortsatt fokus. Detta kommer även resultera i att vi ser fler viner med lägre alkoholhalt, mindre flaskor och fler hjälpmedel för att enkelt kunna återförsegla vinet. Den alkoholfria trenden tycks inte mattas av – snarare öka.

5. Bubbel, mer poppis än någonsin Bubbel, bubbel, bubbel. Drycken på allas läppar. Nja, kanske inte riktigt. Men all försäljningsstatistik av den mousserande drycken skjuter fortsatt i höjden. Inte bara champagne utan alla former av mousserande vin till drinkar som spritz spås öka ännu mer i popularitet.

Fem ytterligare snabba vintrender:
6. Vin som matchar syrlig och fermenterad mat.
7. Klassiska vinområden i Europa är på väg tillbaka.
8. Inhemska och udda druvor.
9. Okända och mindre vinregioner.
10. Vin som berättar en historia och har en tydlig terroir, håll utkik efter östeuropeiska viner.

Fyra viner The Wine Company rekommenderar att testa under 2020:

Masía de la Luz Cava Brut, Cava DOP
Pris: 119 kr Artikel-nr.: 782032

Grand Tokaj Furmint 2018 Tokaj
Pris: 129 kr Artikel-nr.: 585196

La Nevera 2017 Cariñena DO Bodegas Jorge Navascues
Pris: 129 kr Artikel-nr.: 288044

Bellefontaine Malbec 2018, Pays d’Oc IGP
Pris: 99 kr
Artikel-nr.: 506974

Mer information och viner finner man på The Wine Companys hemsida >>