Resultatet visar att hela 55 procent kan tänka sig att någon gång dricka alkoholfritt under en hel musikfestival och 54 procent instämmer att stämningen under en musikfestival generellt sett skulle bli bättre om besökarna drack alkohol på ett mer måttfullt sätt. Var fjärde (24 procent) uppger att om festivalarrangörer skulle erbjuda fler alkoholfria alternativ skulle musikfestivaler bli mer trivsamma. Några som jobbat mycket med alkoholfritt är Way Out West i Göteborg där man sedan flera år satsat på alkoholfria produkter och barer.
– Vi har jobbat aktivt med alkoholfritt i flera år och uppskattar stort när våra festivalpartners gör initiativ som exempelvis bjuder på alkoholfria drycker. Hos oss är inte det alkoholfria ett alternativ utan en minst lika primär del som det alkoholhaltiga. Därför är det extra kul att tillsammans med Briska etablera en alkoholfri bar centralt på Way Out West, säger Patrick Fredriksson på Luger.
Om Festivalvett-på-etikett
Inför Way Out West 2019 har Briska tagit fram specialgjorda etiketter som fästs på de alkoholfria ciderdrinkarna som delas ut på festivalen. Etiketterna lyfter råd kring situationer man lätt känner igen sig i under festivaler och vill med glimten i ögat lyfta hur man kan skapa en härligare festivalupplevelse. Etiketternas budskap är baserat på resultat ur undersökningen.
– Vi kommer uppmana festivalbesökare att njuta av ”varannan alkoholfri” genom att bjuda på riktigt goda alkoholfria drinkar, helt gratis, under festivalen. Får vi även någon att le åt etiketterna och kanske ta med sig ett budskap som skapar en ännu härligare festivalupplevelse för alla så vore det såklart jätteroligt, säger Lena Ericsson, produktchef Cider på Spendrups Bryggeri.
Mer statistik från undersökningen
Kvinnorna driver på den alkoholfria efterfrågan
• 62% av kvinnorna mellan 18 och 25 kan tänka sig att dricka alkoholfritt någon gång under
en hel musikfestival. Samma siffra för männen i samma åldersspann ligger på 39%.
• 42% av kvinnorna mellan 18 och 25 önskar fler alkoholfria alternativ på musikfestivaler.
Samma siffra för männen i samma åldersspann ligger på 25%.
Sociala medier och filmande under festivalen – okej eller inte?
• 32% uppger att de ofta går in på sociala medier under musikfestivaler.
• 35% uppger att de inte uppskattar när festivalbesökare gör detta.
• 42% uppger att de filmar eller fotar med mobilen under musikfestivaler.
• 29% uppger att de inte tycker att det är okej att göra detta.
TOPPLISTA
Dessa situationer anser svenska festivalbesökare vara mest störande under en musikfestival:
1. Ställer till med slagsmål (57%)
2. Är för berusade (45%)
3. Stör sikten under musikspelningar (45%)
4. Skräpar ner (32%)
5. Har stora ryggsäckar i trängseln (20%)
6. Går runt med bar och svettig överkropp i trängseln (19%)
7. Filmar hela spelningar med mobil/kamera (17%)
Undersökningen är genomförd av Kantar Sifo på uppdrag av Briska med ett slumpmässigt och riksrepresentativt urval av personer i åldern 18–40 som någon gång har gått på en musikfestival. Totalt har 1 000 intervjuer genomförts med jämn spridning i Sveriges samtliga 21 län.