Boxtoppen
  • BOXVINER
  • FLASKVINER
  • Tidningen Boxtoppen
Hem / Svenskarnas ölvanor 2025: Mer öl och gärna svenskt

Svenskarnas ölvanor 2025: Mer öl och gärna svenskt

av Boxtoppen september 18, 2025
september 18, 2025
32

Öl fortsätter att ha en självklar plats i svenskarnas liv, både som en del av kulturen och som en dryck för gemenskap. Det visar Sveriges Bryggeriers nya rapport om svenskarnas ölvanor 2025, framtagen av Novus. Rapporten pekar på ett stort engagemang för svenskproducerad öl, ett växande intresse för alkoholfritt och en tydlig nyfikenhet på att lära sig mer om ölstilar och bryggerier.

Sveriges Bryggerier presenterar årets undersökning om svenskarnas syn på öl och dryck, framtagen tillsammans med Novus. Undersökningen visar att ölet fortsatt har en stark plats i svenskarnas mat- och dryckeskultur, men också att beteendet förändras.

Nära nio av tio (87%) dricker alkoholhaltiga drycker, och två av tio (20%) dricker öl, med eller utan alkohol, varje vecka. Intresset för alkoholfri öl fortsätter att växa. Drygt sex av tio (61%) uppger att de dricker lika mycket alkoholfri öl som tidigare, och var sjätte (17%) dricker mer än för ett år sedan.

Svensk öl är fortsatt populärt. Fyra av tio väljer oftast svenskproducerad öl när de handlar, och de främsta motiven är att stötta lokal produktion (43%) och den höga kvaliteten (36%). När det gäller ölstilar föredrar nästan hälften (49%) ljus lager, medan andra ölstilar har betydligt färre anhängare.

Kunskapen om öl är relativt god men det finns också en tydlig vilja att lära sig mer: var tredje svensk (31%) vill fördjupa sina kunskaper om öl och olika ölstilar. Gårdsförsäljning av öl på bryggerier lockar också vissa, drygt en av tio planerar att besöka ett bryggeri under det kommande halvåret.

Undersökningen innehåller även en fråga om vilken svensk kändis skulle man helst vilja ta en öl med? På topp tre återfinns Leif GW Persson, Edward Blom och Kung Carl XVI Gustaf. Av kvinnliga kändisar är det Magdalena Andersson och Kronprinsessan Viktoria som hamnar högst på listan.

– Det är spännande att se hur stort engagemanget för svensk öl är, både som en del av kulturen och som en lokal näring. Att det dessutom finns ett växande intresse för alkoholfritt och nyfikenhet på mer kunskap visar hur dynamisk vår bransch är, säger Anna-Karin Fondberg, vd på Sveriges Bryggerier.

Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Sveriges Bryggerier i maj-juni 2025 och bygger på 1029 intervjuer i den svenska allmänheten.

Kort om resultatet:

  • 87% anger att de dricker alkoholhaltiga drycker
  • 20% anger att de dricker öl varje vecka
  • 43% anger att de väljer svenskt öl för att stötta lokal produktion
  • 49% anger att de föredrar ljus lager
Tidigare artiklar
Stark leverans i nyheten Diamond Cellars Shiraz Cabernet Sauvignon
Nästa artikel
Toppriesling på box – Huber Riesling Family Selection

LIKNANDE ARTIKLAR

Piemonte i glaset till krispig kyckling, krämig risotto...

Högt betyg till ”nyheten” Salt & Pepper Double...

Högt betyg till Amarone A Alpha Zeta

Ny årgång av Terre de Mistral Reserve Côtes...

Stilfullt mousserande från Australien – LXRY

Welmoed Chenin Blanc

Fontanafredda Piemonte Barbera Nebbiolo 2024 – Ett stolt...

Briccotondo Barbera från Fontanafredda i ny kostym

Imponerande nyhet från Bouchard Aîné & Fils

Desire & Lush Zin – nyhet från anrika...

FLER RECEPT

  • Thaisoppa med vannameiräkor och attraherande pinot grigio

  • Pulled Beef med fräsch örtsallad, grillade grönsaker och charmerande rött

  • Pankofriterade blåmusslor, Portabella, svartkål & en kräm på blomkål & jordärtskocka

  • Sushi på lättrökt salmalax, wasabimajonnäs, sriracha & rostad lök möter charmant grüner veltliner

  • Smörstekt rågbröd toppat med avokado, sobrasada & bladpersilja i härligt möte med Karl Fredriks Rosé!

ARTIKLAR

  • Hur man snabbt gör vin hemma till en fest med vänner

  • Julens nyhet – Nu lanseras Berså Vinglögg

  • Tania har fått ny kostym

  • Nyhet – Guilty Grapes

  • Salt & Pepper – succén nu även på box

Kontakta Boxtoppen

  • - Maila oss på info(at)boxtoppen.se
  • - Annonsering: christoffer(at)boxtoppen.se
  • - Webbmaster: Tecken 1 AB
  • Copyright 2014-2024.

Populär läsning just nu

  • 1

    Dominio Alto – klassisk Rioja till svårslaget pris!

    maj 10, 2021
  • 2

    Tommy Körberg lanserar två viner på Systembolaget – ”Livet är för kort för att dricka dåligt vin”

    april 9, 2018
  • 3

    Fontanafredda Piemonte Barbera Nebbiolo 2024 – Ett stolt och imponerande boxvin

    oktober 28, 2025

Om Boxtoppen

Idén med Boxtoppen är att sprida kunskap om vin i allmänhet och boxviner i synnerhet på ett lättbegripligt och trevligt sätt till alla som har ett vinintresse. Oavsett om du är aktiv munskänk och provat vin i 50 år eller är en yngre konsument med ett nyligen väckt intresse för vin kommer det finnas spännande läsning om aktuella lanseringar och gamla trotjänare.

@2019 - All Right Reserved. Designed and Developed by PenciDesign

Boxtoppen
  • BOXVINER
  • FLASKVINER
  • Tidningen Boxtoppen
Boxtoppen
  • BOXVINER
  • FLASKVINER
  • Tidningen Boxtoppen
@2019 - All Right Reserved. Designed and Developed by PenciDesign

LÄS OCKSÅx

Ny trea på röda premiumlistan

Fontanafredda Piemonte Barbera Nebbiolo 2024 – Ett...

Redaktionen provar två strålande portugiser