Boxtoppen
  • BOXVINER
  • FLASKVINER
  • Tidningen Boxtoppen
Hem / Skånska Spritfabriken presenterar sin alkoholfria Gin&Tonic

Skånska Spritfabriken presenterar sin alkoholfria Gin&Tonic

av Boxtoppen augusti 7, 2018
augusti 7, 2018
404

De senaste tio åren har Systembolagets försäljning av alkoholfria drycker tredubblats och det har även börjat avspegla sig i barer och på drinklistor. För de flesta handlar det alkoholfria alternativet mer om en strävan efter välmående, en balans i livet, snarare än om att välja bort. Därför förtjänar den som väljer ett alkoholfritt alternativ samma smakupplevelse som den som dricker alkohol. Att kunna erbjuda gäster som kör bil, är gravida eller av andra skäl väljer bort alkohol, ett alternativ vittnar även om omtanke. 

Många svenskar är måna om sin hälsa och får allt större kunskap om hur mat och dryck påverkar oss. Samtidigt har vi en kultur där vi vill unna oss. Kraven på alkoholfria alternativ är därför höga och under senare år har alkoholfria drycker haft en mycket spännande utveckling. Utbudet har ökat, de smakar bättre och ser trendigare ut. De har blivit mindre söta och ett fullgott alternativ till middag och fest.

– För oss som dryckestillverkare är produktutvecklingen av alkoholfria drinkar en välkommen utmaning. Hos Skånska Spritfabriken har vi haft förmånen att ha tillgång till den alkohol den ska blandas med eller ersätta. Detta har varit en enorm fördel vid blandning och avsmakning. Denna fördel har också visat sig i våra försäljningsresultat, berättar Skånska Spritfabriken i ett pressmeddelande, där man fortsätter:

Ett alkoholfritt alternativ till ex. Gin&Tonic ska ju helst smaka som en Gin&Tonic, inte som en söt läsk. Att vi gav oss på att göra Tonic Water berodde också till stor del på att vi hade svårt att hitta alternativ som våra kunder kunde köpa som framhävde våra alkoholhaltiga produkter på bästa sätt. De var oftast för söta eller för starka i smaken.

Försäljningen av Systembolagets alkoholfria sortiment (vin, öl, cider & blanddryck; exkl. must) uppgick till 3,1 miljoner liter 2017. Det är en liten nedgång från året innan. Eftersom dagligvaruhandelns försäljning av alkoholfri öl ökat med 30% uppskattar man att nedgången hos systembolaget kan bero på att dagligvaruhandeln har förbättrat sitt alkoholfria sortiment. En uppskattning är att marknaden för alkoholfritt uppgår till 5 miljoner liter per år med en stark tillväxt på ca 20–30%.

Diageo, en av världens största dryckestillverkare av alkoholhaltiga drycker med varumärken som: Gordons Gin, Bailey’s, Johnnie Walker, Guinness och Smirnoff uttrycker sig såhär:

“Gin trendar starkt nu och det finns en reell, ännu ej uppfylld efterfrågan på en kvalitativ lågalkoholhaltig-, eller alkoholfri gin hos konsumenter som ger samma smakupplevelse och kan användas till samma typ av dryckestillfällen som en alkoholdryck”

Skånska Spritfabriken har under 2018 gjort en lyckad lansering av en alkoholfri Gin&Tonic samt Tonic Water Premium, Tonic Water Classic.

– Vi är mycket tacksamma över den feedback och gensvar vi har fått från kunder och återförsäljare. Det har verkligen lyft och inspirerat oss. Vi har även tagit fram en färdigblandad Gin&Tonic som nu finns hos Pontus in the Air.

gtsprit
Tidigare artiklar
Karmelitens Oktoberfestöl gör comeback på Systembolaget
Nästa artikel
Jacka gjord på återvunna festivalflaskor ska få unga att panta

LIKNANDE ARTIKLAR

Planteray Mojito – en exklusiv twist på den...

Fontanafredda Alta Langa 2020 åter på hyllan

Pokerkväll hemma – så skapar man äkta casinokänsla...

Galitos 2023

nu även på 1,5 liters box – Viva...

Nu lanseras Isolabella Limoncello i Sverige

Nyhet – ”Bastarden” från Bordeaux

Lemon Spritz – för varma sommardagar

Få till doften av nybakat i bastun med...

Nyhet! Tr3 Apor presenterar bubblor fyllda med passion...

FLER RECEPT

  • Pulled Beef med fräsch örtsallad, grillade grönsaker och charmerande rött

  • Pankofriterade blåmusslor, Portabella, svartkål & en kräm på blomkål & jordärtskocka

  • Sushi på lättrökt salmalax, wasabimajonnäs, sriracha & rostad lök möter charmant grüner veltliner

  • Smörstekt rågbröd toppat med avokado, sobrasada & bladpersilja i härligt möte med Karl Fredriks Rosé!

  • Långbakad fläskkarré, rostade rotfrukter, såsreduktion & italiensk generositet i glasen

ARTIKLAR

  • Planteray Mojito – en exklusiv twist på den klassiska favoriten

  • Fontanafredda Alta Langa 2020 åter på hyllan

  • Pokerkväll hemma – så skapar man äkta casinokänsla med vänner

  • Galitos 2023

  • nu även på 1,5 liters box – Viva Valentina Sangiovese

Kontakta Boxtoppen

  • - Maila oss på info(at)boxtoppen.se
  • - Annonsering: christoffer(at)boxtoppen.se
  • - Webbmaster: Tecken 1 AB
  • Copyright 2014-2024.

Populär läsning just nu

  • 1

    nu även på 1,5 liters box – Viva Valentina Sangiovese

    maj 14, 2025
  • 2

    Galitos 2023

    maj 14, 2025
  • 3

    Riesling for you and me

    maj 14, 2025

Om Boxtoppen

Idén med Boxtoppen är att sprida kunskap om vin i allmänhet och boxviner i synnerhet på ett lättbegripligt och trevligt sätt till alla som har ett vinintresse. Oavsett om du är aktiv munskänk och provat vin i 50 år eller är en yngre konsument med ett nyligen väckt intresse för vin kommer det finnas spännande läsning om aktuella lanseringar och gamla trotjänare.

@2019 - All Right Reserved. Designed and Developed by PenciDesign

Boxtoppen
  • BOXVINER
  • FLASKVINER
  • Tidningen Boxtoppen
Boxtoppen
  • BOXVINER
  • FLASKVINER
  • Tidningen Boxtoppen
@2019 - All Right Reserved. Designed and Developed by PenciDesign

LÄS OCKSÅx

Casalforte – nytt namn men konceptet &...

Årets lansering av Lucia Choklad

Ett utmärkt vin för spelkvällen