Skånska Spritfabriken presenterar sin alkoholfria Gin&Tonic

De senaste tio åren har Systembolagets försäljning av alkoholfria drycker tredubblats och det har även börjat avspegla sig i barer och på drinklistor. För de flesta handlar det alkoholfria alternativet mer om en strävan efter välmående, en balans i livet, snarare än om att välja bort. Därför förtjänar den som väljer ett alkoholfritt alternativ samma smakupplevelse som den som dricker alkohol. Att kunna erbjuda gäster som kör bil, är gravida eller av andra skäl väljer bort alkohol, ett alternativ vittnar även om omtanke. 

Många svenskar är måna om sin hälsa och får allt större kunskap om hur mat och dryck påverkar oss. Samtidigt har vi en kultur där vi vill unna oss. Kraven på alkoholfria alternativ är därför höga och under senare år har alkoholfria drycker haft en mycket spännande utveckling. Utbudet har ökat, de smakar bättre och ser trendigare ut. De har blivit mindre söta och ett fullgott alternativ till middag och fest.

– För oss som dryckestillverkare är produktutvecklingen av alkoholfria drinkar en välkommen utmaning. Hos Skånska Spritfabriken har vi haft förmånen att ha tillgång till den alkohol den ska blandas med eller ersätta. Detta har varit en enorm fördel vid blandning och avsmakning. Denna fördel har också visat sig i våra försäljningsresultat, berättar Skånska Spritfabriken i ett pressmeddelande, där man fortsätter:

Ett alkoholfritt alternativ till ex. Gin&Tonic ska ju helst smaka som en Gin&Tonic, inte som en söt läsk. Att vi gav oss på att göra Tonic Water berodde också till stor del på att vi hade svårt att hitta alternativ som våra kunder kunde köpa som framhävde våra alkoholhaltiga produkter på bästa sätt. De var oftast för söta eller för starka i smaken.

Försäljningen av Systembolagets alkoholfria sortiment (vin, öl, cider & blanddryck; exkl. must) uppgick till 3,1 miljoner liter 2017. Det är en liten nedgång från året innan. Eftersom dagligvaruhandelns försäljning av alkoholfri öl ökat med 30% uppskattar man att nedgången hos systembolaget kan bero på att dagligvaruhandeln har förbättrat sitt alkoholfria sortiment. En uppskattning är att marknaden för alkoholfritt uppgår till 5 miljoner liter per år med en stark tillväxt på ca 20–30%.

Diageo, en av världens största dryckestillverkare av alkoholhaltiga drycker med varumärken som: Gordons Gin, Bailey’s, Johnnie Walker, Guinness och Smirnoff uttrycker sig såhär:

“Gin trendar starkt nu och det finns en reell, ännu ej uppfylld efterfrågan på en kvalitativ lågalkoholhaltig-, eller alkoholfri gin hos konsumenter som ger samma smakupplevelse och kan användas till samma typ av dryckestillfällen som en alkoholdryck”

Skånska Spritfabriken har under 2018 gjort en lyckad lansering av en alkoholfri Gin&Tonic samt Tonic Water Premium, Tonic Water Classic.

– Vi är mycket tacksamma över den feedback och gensvar vi har fått från kunder och återförsäljare. Det har verkligen lyft och inspirerat oss. Vi har även tagit fram en färdigblandad Gin&Tonic som nu finns hos Pontus in the Air.