Vin på burk har länge varit hett i länder som England och USA. Under det senaste året har trenden även växt sig starkare i Sverige. Burken är smidig att ta med på picknicken eller utflykten då den är lätt att packa ned, bära och återvinna. Det mindre formatet är även passande för den som endast vill avnjuta ett glas eller två. Utöver detta finns även miljöfördelar: den väger mindre och tar mindre plats, något som minskar mängden utsläpp vid transport – en vinst för både miljön och människan.
– Att burkvintrenden växer i Sverige känns naturligt och rätt i tiden. När bag in box lanserades på den svenska marknaden var det många som var skeptiska, men idag är det ett självklart format som sålt mest på Systembolaget. Vi ser absolut samma potential i burken. Svenskarna samlas gärna utomhus och dricker ett glas vin, ett av de tillfällen där burkvinet gör sig som bäst, säger Michael Mobach, produktchef på Spring Wine and Spirits
En av de första vinproducenterna som tog trenden till Sverige var amerikanska Barefoot, som från och med i år har två av sina viner på burk i det fasta sortimentet på Systembolaget. Vinerna, som nu finns i butiker runt om i landet, är ett rosévin samt ett vitt vin.
Fakta om Barefoot White Zinfandel Burk
Producent: Barefoot Winery | Druva: Zinfandel |
Vol: 250 ml | Ursprung: USA | Region: Kalifornien |
Förpackningtyp: Burk | Artikelnummer: 82412 |
Pris: 35 kr inklusive pant | Alkoholhalt: 8,5 %
Fakta om Barefoot Pinot Grigio Burk
Producent: Barefoot Winery | Druva: Pinot Grigio |
Vol: 250 ml | Ursprung: USA | Region: Kalifornien |
Förpackningtyp: Burk | Artikelnummer: 82445 |
Pris: 35 kr inklusive pant | Alkoholhalt: 12 %