Highland Park, destilleriet på Orkney från 1798, går samman med 3 x 3 Michelin-stjärnkocken Björn Frantzén för att lansera “Between You and I” – en 16-årig Single Malt. Istället för traditionella smaknoter ligger fokus på att utforska de minnen och känslor som smakerna väcker, precis som Frantzén själv gjort i sin personliga smakresa med whiskyn. I Sverige lanseras whiskyn i ett exklusivt tillfälligt sortiment – med ett första släpp som endast finns tillgängligt den 23 oktober 2025.
Med Between You and I valde Highland Park att inte presentera förutbestämda smaknoter. I stället fick Björn Frantzén, känd för sitt innovativa sätt att arbeta med smaker, reflektera över whiskyn och dela med sig av de personliga associationer den väckte hos honom.
Bland whiskyns lager av smak och subtil, aromatisk torvrök fann Frantzén olika intryck, minnen och känslor – en spegling av hans passion för konst och kultur samt hans resor världen över i jakten på kulinarisk inspiration. Genom förpackningen, sina personliga anteckningar och den tillhörande kampanjen för Between You and I, delar han dessa intryck och bjuder in andra att göra detsamma.
— Den här whiskyn är som en konversation mellan minnen, smaker och platser. Den tog mig tillbaka till stunder i köket med min mormor, till tropiska stränder och till ljudet av en eld som långsamt slocknar i en snötäckt skog. En otroligt varierad och levande upplevelse, förklarar Björn Frantzén, Creative partner för Highland Park Between You & I.
Förpackning inspirerad av smak och uttryck
Varje Between You and I levereras i en låda designad av Frantzén, med en spraymålad design inspirerad av hans kärlek till konst. Inuti finns inte några traditionella smaknoter, utan i stället en folder med frågor och uppmaningar som bjuder in till att uppleva whiskyn på sitt eget sätt – genom att följa Frantzéns exempel och utforska de känslor och associationer som smakerna kan väcka.
— Jag målade mycket graffiti när jag var yngre. Det är ett uttryck med mycket självsäkerhet och attityd, precis som whiskyn. Därför har förpackningen designats med lager av sprayfärg. Jag ville att den skulle kännas organisk och opolerad. Perfekt i sin ofullkomlighet. I designen symboliserar det varma orangea eldens glöd, medan blått och ljungen nedanför representerar det porlande vattnet och smaken av ljungtorvrök. Färglagren ovanpå varandra speglar de olika smakerna jag fann i whiskyn, som avslöjar sig ett efter ett, fortsätter Björn Frantzén.
En komplex whisky som överraskar
Det som gör Between You and I unik är att den har mognat i 16 år på nya svenska ekfat (den första gången för Highland Park) samt på sherry-seasoned europeiska och amerikanska ekfat och ex-bourbonfat.
— Med Between You and I vill vi bjuda in till en ny typ av whiskyupplevelse, som handlar lika mycket om känslor och minnen som om smak. Från ett kärt minne till en favoritlåt. Det här är ett nytt sätt att uppleva whisky – mer personligt och känslomässigt än någonsin. Ingen kommer att uppleva den likadant, och det är just det som gör den så speciell. Tack vare att den mognat på svenska ekfat är detta en unik whisky för oss, men minst lika viktigt är de samtal den kan skapa. När vi delar våra personliga intryck lär vi känna både whiskyn, och varandra, på ett djupare plan, säger Paul Condron, Brand Director på Highland Park.
Skapad med Björn Frantzén: Michelinkock och kreativ partner
Björn Frantzén är internationellt hyllad för sina restauranger i världsklass och sitt innovativa förhållningssätt till gastronomi. År 2025 skrev han historia som den enda kocken i världen med tre Michelin-stjärnor på tre olika restauranger samtidigt.
Frantzén kombinerar nordiska råvaror, franska tekniker och japansk matfilosofi för att skapa upplevelser värda tre Michelin-stjärnor. Han var den första som fick prova whiskyn, och hans personliga reflektioner blev inspirationskällan till designen av Between You and I.
— Smak är något väldigt personligt – den kan väcka otaliga minnen och känslor. Det är just det som är så fascinerande med Between You and I. För mig är det ett helt nytt sätt att prova whisky. Så frågan är – vad kommer du att uppleva?, avslutar Björn Frantzén.
Exklusiv lansering på den svenska marknaden
Highland Parks Between You and I tillsammans med Björn Frantzén lanseras globalt den 14 oktober 2025. I Sverige lanseras whiskyn i ett exklusivt tillfälligt sortiment på Systembolaget – med ett första släpp som endast finns tillgängligt den 23 oktober 2025.
Pris: 1750 SEK
Artikelnummer: 4200101
Antal flaskor för det första släppet: 240